Google Search console versus google analytics
Google Analytics geeft inzicht in de bezoekers van je website en Google Search Console geeft inzicht in de technische prestaties van je website.
Wanneer is je website zoekmachine vriendelijk?
Denk als een eerlijke burger! Aangezien in de loop der tijd de meeste websitemarketeers en websitebouwers Google zijn gaan bespelen om die ranking maar op te krikken.
Voorbeelden hiervan zijn dat bij discussieplatformen, fora en Blogs men ging reageren om maar een link te kunnen achterlaten, om hiermee meer bezoekers te genereren. Zo konden slechte websites toppositie verwerven in Google. Onterecht dus!
Google wil een platform bieden aan websites die het ook echt verdienen om goed te ranken en niet omdat ze handig inspelen op de mazen in het systeemnet van Google. Daarom heeft Google codes bedacht, zodat Google weet een welke links hij waarde moet toekennen en welke niet. Daardoor krijgt een backlink de waarde die hij verdient. Een nofollow attribuut draagt niet bij aan een betere positie in Google. Wel zo eerlijk.
Tal van factoren zijn van belang bij SEO; optimale vindbaarheid van je website via zoekmachines. Raadpleeg hiervoor Google Webmaster Guideliness. Voor nu lichten we er enkele tips uit.
Linkbuilding
Backlinks
Linkbuilding wil zeggen dat je actief voor zo veel mogelijk backlinks zorgt. Backlinks zijn: een verwijzing van een externe website naar jouw websitepagina (url). Dit is meestal niet een zichtbare link. Maar bijvoorbeeld: jouw bedrijfsnaam, website naam of keywords waar jouw link aangekoppeld is. In Google Search Console kun je overzicht van je Backlinks vinden: Google Search Console > Links > Externe Links. Hier kun je een lijst zien met:
- Meest gelinkte pagina’s vanaf een andere site naar de jouwe
- Sites met de meeste links naar jouw site
- Tekst met de meeste links naar jouw pagina.
Linkwaarde
De linkwaarde van een website zegt iets over de hoe waardevol een zoekmachine die websitelink (URL) vindt. De waarde van link (PageRank score) is gebaseerd op :
- aantal inkomende links
- diversiteit van herkomst links
- links van kwalitatieve websites
- links van relevante websites, die iets te maken hebben met jouw inhoud
En wat zijn dan kwalitatieve relevante websites. Je kunt dit een beetje afkijken bij concurrenten die hoog scoren in Google. Maar houd rekening met de voorwaarden van Google. Google vindt dat je een backlink moet verdienen. Het moet iets zijn wat je krijgt, uit waardering voor je site.
Lees ook wat de voorwaarden zijn van die websites waar je jouw url wilt plaatsen. De meeste kwalitatieve websites vragen hier een vergoeding voor.
niet betaalde linkbuilding – No Follow
- Links in (WordPress Blog) reacties
- Artikelen die iedereen kan toevoegen aan een website
- Social media (bijvoorbeeld links in Facebook berichten of YouTube video omschrijvingen)
- Links in forum berichten of andere informatie die door gebruikers van een bepaald medium wordt aangeleverd
- Nieuws website waarschijnlijks
- Links van “widgets”
- Links in persberichten
- Wanneer er een sitewide link wordt gebruikt. Dit is een link die op elke pagina zichtbaar is. Bijvoorbeeld onderaan een verwijzing naar het webdesign bureau.
Betaalde linkbuilding – NoFollow
Bij betaalde linkbuilding kun je denken aan commerciële content op bepaalde advertorials of blogs. Bijvoorbeeld wanneer iemand jou heeft betaald om zijn of haar content te posten op jouw website.
Google vindt dat je een backlink moet verdienen. Terugkomend op de eerlijke burger. Bij steekpenningen gaat het vaak om verborgen transacties om zaken gedaan te krijgen. Dit is in de meeste landen niet toegestaan. Dit geldt ook voor betaalde linkbuildings. Betalen voor links mag wel, maar wees daar open over naar Google.
Vermeld dit! Aangezien Google Bot geen teksten leest, moet je dit in Googles codetaal doen. Dat doe je door: no-follow (= volg deze link niet). In principe zeg je hiermee tegen Google: geef geen waarde mee aan de verwijzende link. Omdat je als goede burger dit met no-follow netjes oplost, geeft Google geen ‘straf’. Oftewel je wordt niet gedegradeerd in de ranking.
Wanneer UGC / SPONSORED / NOFOLLOW?
- rel=”ugc” voor User Generated Content. Wanneer de link (content) geplaatst is door een gebruiker en niet door de website eigenaar.
- rel=”sponsored” voor links waar een vergoeding tegenover staat. Wanneer iemand jou heeft betaald om zijn/haar linkcontent te posten op jouw website. Dit geldt ook voor affiliate links.
- rel=”nofollow”. Dit is de meest bekende. En gebruik je voor links waar je geen linkjuice aan wilt meegeven. Ook kun je dit linktype gebruiken voor websites die je wel noemt, maar juist bijvoorbeeld iets negatiefs over hebt geschreven. Zo probeerde Google het kaf van het koren te scheiden.
Redenen dat je website (nog) niet is opgenomen in Google
- Er staan onvoldoende links naar de site op andere sites op internet.
- Je hebt net een nieuwe site gelanceerd en Google heeft nog geen tijd gehad om deze te crawlen.
- Het ontwerp van de site maakt het Google lastig om de content ervan te crawlen.
- Google heeft een foutmelding ontvangen tijdens het crawlen van je site.
Als je site niet (goed) wordt weergegeven in Google, bekijk dan in Google Search Console wat de reden is
- klik op dekking
- welke zijn uitgesloten?
- klik op fouten
- misschien moeten de websitepagina’s geïndexeerd worden
- Bekijk ook de url inspectie
Je kunt ook een backlink plaatsen op een andere site. Dan heb je ook sneller kans dat de website geïndexeerd gaat worden.
Welke keywords /zoekwoorden het beste passen bij je website kun je uitzoeken op de gratis Google keyword planner.
Met Google Ads account naar Zoekwoordplanner – GRATIS
- Ga naar de Google keyword planner
- Login met je Google account
- “go to keyword planner”
- “Maak een account zonder campagne”
- “Verzenden”
- “Zoekwoordplanner verkennen”
- Ziet u een popup, klik op “ok”
- Tools en instellingen
- ‘’Zoekwoordplanner”