QR code

Datum aanpassing 6 oktober 2023 

Wat is een qr-code

De afkorting QR betekent Quick Response oftewel “snelle response”. Dat verwijst naar de directe toegang tot de informatie die in de Code is verborgen.

Een QR-code is een tweedimensionaal (een vlak figuur die alleen een hoogte en een breedte heeft) vierkante vlakkenpatroon dat je met een camera van je device (meestal mobiel, tablet en iPad) kunt scannen. Dit wordt omgezet in tekst of je wordt geleid naar een webpagina. Dit kan bijvoorbeeld een landingspagina (home), een contactformulier of een videoboodschap zijn.

Het makkelijke van een QR-code is dat de gebruiker de website kan openen zonder het adres manueel in te hoeven voeren. QR-code vind je meestal op een poster of een flyer.

De gemiddelde QR heeft ruimte voor 7089 cijfers, of 4269 cijfers met letters. Ter vergelijking de grootste streepjescodes kunnen zo’n honderd karakters kwijt. Daarom

Beschouw een QR-code als een barcode (streepjescode) zoals je die ziet op producten in de supermarkt. In plaats van informatie over eten, wordt de QR-code omgezet in digitale informatie, zoals een URL.

hoe ziet een qr-code eruit?

Een QR-code hoeft niet meer te bestaan uit zwarte blokjes en kolommen in een vierkant vlak. Tegenwoordig kan dit met andere symbolen dan blokjes, in verschillende kleuren en inclusief logo. 

Hoe maak je een QR-code?

Er zijn online talloze QR-code generatoren. In de beschikbare velden kun je de gegevens voor de QR-code opgeven. Bij de meeste generatoren kun je zelfs de layout aanpassen.

Bij de QR-code werkt het meestal alsvolgt:

1. Je kiest de bestemming; stuur mensen naar je website of een andere digitale bestemming
2. Customize het ontwerp; met kleuren, symbolen, enz.
3. QR-code is klaar; deze kun je downloaden als een plaatje in bijvoorbeeld een .png formaat.
 
Maak je QR-code toegankelijk voor alle apparaten en voor elke doelgroep!

welke soorten qr-codes zijn er?

  1. Dynamische codes – zijn bewerkbaar, traceerbaar en meetbaar.
  2. Statische codes – staan vast. Niemand kan deze codes nog aanpassen als ze af zijn.

Wat kun je met een qr-code?

Je geeft je doelgroep op een snel gemakkelijke wijze toegang tot (jouw) digitale informatiebron.

  1. tekst; weergave van tekst. Bijvoorbeeld als label met een wasvoorschrift
  2. emojis 😊 😁
  3. digitaal visitekaartje
  4. delen van bestanden
  5. delen van MP3 nummers
  6. delen van foto’s
  7. webshop
  8. URL van social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, X, etc.); ook het kunnen liken en volgen
  9. menu
  10. wifi toegang
  11. telefoonnummer; met direct bellen
  12. e-mail; automatisch word je mailbrowser geopend met het adres, onderwerp en eventueel bericht
  13. event; met locatie, begin- en einddatum en tijden
  14. sms; stuurt vooraf gedefinieerde tekstberichten naar een willekeurig telefoonnummer. Je hoeft geen verbinding met internet te hebben
  15. locatie; geografische coördinaten op Google maps
  16. Skype, zoom of teams
  17. betaalverzoek

Is het gebruik van een QR-code gratis?

De meeste QR-code generators zijn grotendeels gratis. Maar lees goed de voorwaarden of FAQ. Bij sommige websites moet je betalen voor:

  1. Een dynamische code
  2. Het aantal qr-codes dat je afneemt.
  3. Aantal scans. Dit is een listige!
  4. Opmaak
  5. Het aantal gebruikers dat je aan een account kunt toevoegen. Account aanmaken hoeft overigens niet altijd.
  6. Aanmaak van meerdere QR-codes tegelijk (bulk)
  7. Het niet tonen van een advertentie van de generator, na scannen.
  8. Geldigheidsperiode

voordelen QR-code

Dit alles kan met slechts één scan!

  1. Je kunt een QR-code gebruiken om feedback te verzamelen om je producten of dienstverlening te verbeteren.
  2. Het kan je helpen om meer verkeer naar jouw kanalen te krijgen.
  3. Je kunt informatie verspreiden.
  4. Je kunt gegevens verzamelen.
  5. Jouw klanten hebben geen applicatie van derden nodig om de QR-code te gebruiken. Bijna alle moderne modellen ondersteunen de mogelijkheid om te scannen via een camera
  6. Een QR-code is meetbaar. Je kunt precies zien hoe vaak de code gescand is. 
  7. Ze leveren veel informatie op een klein oppervlak.
  8. Ze zijn niet snel onbruikbaar.
  9. Ze werken snel en zijn flexibel inzetbaar.
  10. Veiligheid; ze kunnen worden gebruikt voor tweestapsverificatie, wat extra beveiliging biedt bij het inloggen op accounts.
  11. Het is kostenbesparend omdat alle informatie digitaal kan worden opgeslagen. Dit in tegenstelling tot gedrukte media.
  12. Een QR-Code kan een Generator-API gebruiken.

qR-code nadelen let op

  1. Code werkt niet meer. Bij statische code heb je dan een probleem als de flyer met QR-code al gedrukt en verspreid is.
  2. Pas op dat criminelen niet een QR-code hebben misbruikt. Een voorbeeld van een gevaarlijke code is: je gaat uiteten en je scant snel de QR-code om eten te bestellen. Maar in een flits krijg je iets anders te zien, bijvoorbeeld “download dit bestand”. Je gaat er vanuit dat het oké is. Op dat moment is het goed mogelijk dat een cybercrimineel toegang heeft gehad tot je rekening. En kun je fluiten naar je geld.
  3. Soms zijn alleen de eerste paar scans gratis en moet je daarna per scan een bedrag betalen.
  4. Wanneer er achter een QR-code een korte link zit zoals bit.ly scan dan niet. Deze zijn vaak nep want de volledige link past gewoon in het vierkant.
  5. Klopt de URL wel?