Datum aanpassing 22 maart 2023
De Google Search Console is een tool voor webprestaties en biedt handige info over organic search (SEO) via Google. Als je je richt op SEO (zoekmachine optimalisatie), dan kun je Google Analytics ernaast nemen.
Via Google Search Console kun je:
- De prestaties van je site meten
- Zien hoe je content is weergegeven op Google – zoals sitemaps en de individuele URL’s voor crawlen.
- Inzicht krijgen hoe Google Zoeken je pagina’s ziet – De URL-inspectietool biedt gedetailleerde crawl-, index- en weergavegegevens over je pagina’s, die rechtstreeks afkomstig zijn uit de Google-index. Via “Dekking” kun je kijken welke website problemen er zijn. Bijvoorbeeld: Serverfout of “Ingediende url is gemarkeerd als noindex”. Klik op alle vakjes boven de grafiek, zodat je een totaal overzicht krijgt van urls die fouten bevatten. Dit overzicht bestaat uit: fout + geldig met waarschuwing + uitgesloten.
- Google ReCAPTCHA. Meer hierover vind je onderaan deze blog.
- ACCOUNT AANMAKEN IN GOOGLE SEARCH CONSOLE
- HOE MAAK JE EEN PROPERTY AAN IN GOOGLE SEARCH CONSOLE?
- GOOGLE SEARCH CONSOLE BEHEER AAN JE WEBDESIGNBUREAU OVERLATEN
- WANNEER JE BESLUIT DAT JE TOCH JE DOMEIN VAN JE SUBDOMEIN WILT SCHEIDEN VIA GOOGLE SEARCH CONSOLE
- CAPTCHA EN GOOGLE RECAPTCHA
- SITEMAP
- GOOGLE ANALYTICS
ACCOUNT AANMAKEN IN GOOGLE SEARCH CONSOLE
Als je toegang wilt krijgen tot Google Search Console, zul je eerst een Google account moeten hebben. Hiervoor kun je een bestaand Gmailaccount gebruiken of een nieuwe aanmaken. Een Google account hoef je niet persé met een gmailaccount aan te maken, dit mag ook met een ander soort account. Maar is wel handiger.
a. Ben je een webdesignbureau en je wilt je klant niet belasten dan zou je om het gmail-account van je klant kunnen vragen. Maar mocht dit al een bestaand account van de klant zijn, dan lijkt het me niet prettig voor de klant dat je hiermee ook toegang hebt tot andere diensten, zoals zijn mail. De klant kan zelf een nieuw mailadres aanmaken(Gmail, maar kan ook met een ander mailadres). OF
b. Je kunt ervoor kiezen dat je als webdesignbureau bij de provider van de klant een nieuw mailaccount aanmaakt, bijvoorbeeld: administratie@domeinnaamklant.nl. Helemaal bij klanten waar je het beste al het werk uit handen kunt nemen. Later kan een webdesignbureau zich als beheerder toevoegen.
HOE MAAK JE EEN PROPERTY AAN IN GOOGLE SEARCH CONSOLE?
- Ga naar https://search.google.com/search-console?hl=nl. Je beschikt al over een Google Search account maar deze is nog niet geactiveerd.
- Ter info: Je kunt hierin ook meerdere sites opnemen.
- Als je nog niet bent ingelogd, klik dan op “nu starten”
- Selecteer je Gmail account. Mocht nog geen Gmail account bezitten, maak je deze nog niet hebben, maak er dan eentje aan door onderaan te klikken op “account maken”.
- In het linkervakje bij het propertype “Domein” kun je je domeinnaam invoeren. Bijvoorbeeld idots.nl. Hiermee pak je ook www.idots.nl, ask.idots.nl, www.ask.idots.nl etc.
Check je propertytype goed, want achteraf wijzigen kan niet! - Kopieer het text-record en plak dit bijvoorbeeld in een mail en stuur dit naar je webbureau.
Het webbureau kan dit invullen bij het DNS-onderdeel bij je hoster OF via Yoast SEO > Webmastertool > Google verification code. Of vul bij je provider bij DNS management, onderdeel txt > “google-site-verification=…..” - Klik op “later verifiëren”.
- Het webdesignbureau zal een seintje moeten geven, als deze code op de site is geplaatst.
- Later kun jij OF het webdesignbureau dit verifiëren door deze link weer aan te roepen > https://search.google.com/search-console?hl=nl.
- Als je bent ingelogd > Klik op “Al gestart? Voltooi de verificatie”. OF
Als je niet bent ingelogd > Moet je eerst klikken op “Nu starten” en kies je je gmailadres. Dan pas klik je op “Al gestart? Voltooi de verificatie”. - Selecteer een property.
- Een uitvoering van verificatie controle vindt plaats.
- Mocht je de volgende melding zien: “domeineigendom verifiëren via DNS- record”. Dan kun je het beste de volgende dag opnieuw verifiëren. Mocht het de volgende dag weer dit resultaat geven, dan is er misschien iets niet goed gegaan (bij het webdesignbureau).
- Is de property geaccepteerd dan kun je aan de slag
Google console beheer aan je webdesignbureau overlaten
Als de verificatie van de website is gelukt, kan de klant het webdesignbureau beheerder maken van zijn Google search console:
- Mocht je nog ingelogd zijn > Klik op de juiste property in het dropdown menu. En ga verder met stap 3 OF
- Mocht je niet ingelogd zijn > ga dan weer naar > https://search.google.com/search-console?hl=nl. En klik op “nu starten”. > Selecteer je Gmail account. Mocht je nog geen Gmail account bezitten, maak er dan eentje aan door onderaan te klikken op “account maken”.
- Instellingen
- Gebruikers en rechten
- Klik rechtsboven op de blauwe knop “gebruiker toevoegen”.
- Geef in het nieuwe venster het e-mailadres van je webdesignbureau op (vraag hier naar bij je webdesigner); dit is meestal een Gmailadres. Bij Rechten is het mogelijk om een keuze te maken tussen “Volledig” en “Beperkt”. Zorg ervoor dat deze op “Volledig” staat.
- Klik op “Toevoegen”.
- Geef je webdesignbureau een seintje dat hij als beheerder is toegevoegd in je Google Search Console.
- Het webdesignbureau zal van hieruit de benodigde keys in de website van de klant kopiëren.
Wanneer je besluit dat je toch je domein van je subdomein wilt scheiden via google search console
Als je in Google search console bij het toevoegen van je property had gekozen voor het gehele domein inclusief subdomeinen en diverse paden en bij nader inzien wil je dit toch niet.
Je kunt de domeinproperty naderhand scheiden op basis van subdomein, pad of protocol:
- Voeg een paginafilter aan het prestatierapport toe om gegevens voor specifieke protocollen of subdomeinen te bekijken.
- Maak extra property’s met URL-voorvoegsels voor segmenten van de domeinproperty. Maak voor de domeinproperty example.com bijvoorbeeld extra property’s voor m.example.com, http://example.com, https://example.com/spain/, enzovoort.
captcha en GOOGLE recaptcha
Captcha en reCAPTCHA – Dit is een techniek dat test of de website (bijvoorbeeld een contactformulier) te maken heeft met een computer (robot) of een mens.
VOORBEELDEN VAN CAPTCHA
Er zijn verschillende soorten en variaties op de Captcha. Zoals de reCAPTCHA van Google. Dit is een variant met onzichtbare captcha, waarbij verificatie op de achtergrond meeloopt en de bezoeker geen uitdagingen krijgt. Het principe daarvan is dat er een verborgen veld aan het formulier wordt toegevoegd.
ReCAPTCHA v1 – geeft je de mogelijkheid enkele woorden of cijfers uit de afbeelding in te voeren.
ReCAPTCHA v2 – geeft je mogelijkheid om het selectie vakje “Ik ben geen robot” aan te vinken. Bij deze versie, kun je ervoor kiezen dat de badge rechtsonder niet getoond wordt.
ReCAPTCHA v3 – Hiervoor hoef je helemaal geen actie te ondernemen. Op de achtergrond worden bots gedetecteerd. Als je bij reCAPTCHA v3 de badge rechtsonder onzichtbaar wil hebben, dan kun je dit in CSS met { visibility: hidden; } verbergen. Vermeld dit wel in je Privacy verklaring!
SITEMAP
Met een sitemap op je website, kan een zoekrobot (zoals Google) al je webpagina’s vinden en crawlen. Je kunt het zien als een soort plattegrond van je website. Voor de vindbaarheid (SEO), raden we aan om deze op te nemen.
Het stelt niet zoveel voor, meestal is het een opsomming van webpagina’s in platte tekst. Via Yoast kun je dit activeren > instellingen > APIs > XML sitemap
Echter moet je het uiteraard nog wel koppelen. Dit geschiedt tussen Google Search Console en je website met eventueel een plugin, zoals Yoast. Maar als je je webdesignbureau beheerder hebt gemaakt, kan hij dit voor je uitvoeren.
Test nog even of de sitemap goed is opgenomen middels deze link: jouwwebsitedomeinnaam.nl/sitemap_index.xml.
jouwwebsitedomeinnaam.nl vervang je natuurlijk met JOUW domeinnaam en Top Level Domain (meestal is dit .nl, maar het kan bijvoorbeeld ook zijn: .com .info, .net, .org)
Je kunt het daarbij ook nog als linkje opnemen op je site, zodat men ook op een andere wijze door je website kan navigeren.
GOOGLE ANALYTICS
Google analytics kun je ook aan je Google Search Console koppelen. In een ander blog zal ik je daar wat meer over vertellen.