Datum aanpassing 9 december 2021
Google Analytics – biedt je informatie over het gedrag van de (anonieme) bezoeker als hij eenmaal op je website is beland. Welke webpagina’s vindt de bezoeker interessant, hoe lang blijft de bezoeker op een pagina? En op welke dagen zijn bepaalde webpagina’s hot?
Voorbeelden Google Analytics: performance, via welke kanalen en bronnen bezoekers op je website zijn gekomen. Maar ook campagnes.
Google Search Console – is bijna volledig ingericht op organic search (SEO). Hierin vind je informatie hoe Google naar jouw website kijkt + hoe toegankelijk je website is + hoe zoekmachine(Google) vriendelijk je website is.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat webpagina’s helemaal niet worden geïndexeerd/gecrawld door fouten. Via de console kun je inzicht krijgen hoe dit komt:
- fouten
- waarschuwingen
- uitgesloten websitepagina’s
- geldige websitepagina’s. Fouten kunnen bijvoorbeeld zijn:
- serverfout 500
- geblokkeerd door robots.txt
- gemarkeerd als noindex
Voorbeelden Google Search Console: rapporten van bestemmingspagina’s, landen, apparaten en zoekopdrachten
Door Google Search Console te koppelen met Google Analytics heb je alle gegevens bij elkaar!
Het koppelen van Google Search console aan GA
- Ga naar Google Analytics
- Links onderzijde > beheer
- Property instellingen
- Search console aanpassen
- Selecteer de gewenste site uit de lijst.
- Mocht je site niet voorkomen in de lijst, check dan of je “domein” of “URL-voorvoegsel” hebt gekozen. Momenteel ondersteunt Google Analytics namelijk (nog) niet om een site op domein niveau toe te voegen. Kies dan voor “URL-voorvoegsel”
- Toevoegen. Heb je dit ooit al gekoppeld, dan zie je “verwijderen” staan. Dan hoef je niks te doen.
- Gereed of Opslaan