Facebook persoonlijk en zakelijk

Datum aanpassing 24 november 2022 

FACEBOOK persoonlijk of als bedrijf?

Persoonlijk Facebook-profielBij een persoonlijk profiel maak je gebruik van je eigen naam. Een profiel is een plek op Facebook waar je informatie over jezelf kunt delen, zoals je interesses, foto’s, video’s, huidige woonplaats en geboorteplaats. Het is niet de bedoeling dat je dit gebruikt om je bedrijf te profileren. Daar gebruikt je een Facebook-bedrijfspagina voor.

Facebook-bedrijfspagina – Ook wel pagina genoemd. Is bedoeld voor bedrijven, merken, organisaties en bekende personen, zodat ze hun verhalen kunnen delen en met mensen in contact kunnen komen. Deze pagina kun je aanmaken met je persoonlijk account.

VOLGEN – LID WORDEN – LEUK VINDEN – LIKE

  • persoonlijk profiel > kun je als vriend toevoegen > via jouw persoonlijk account
  • persoonlijk profiel > kun je het profiel bekijken > via jouw persoonlijk account
  • persoonlijk profiel > kun je volgen > via jouw bedrijfsaccount
  • persoonlijk profiel > op bericht reageren > via jouw persoonlijk account en jouw bedrijfsaccount
  • bedrijfspagina > kun je leuk vinden > via jouw persoonlijk account en jouw bedrijfsaccount
  • bedrijfspagina > kun je volgen > via jouw persoonlijk account en jouw bedrijfsaccount
  • bedrijfspagina > op bericht reageren > via jouw persoonlijk account en jouw bedrijfsaccount
  • een groep > verzoek indienen om lid worden > kan via jouw persoonlijk account en jouw bedrijfsaccount

Persoonlijk facebook-profiel

Je Persoonlijk Facebook-Profiel gebruik je om persoonlijke zaken te delen, met o.a. berichten en foto’s. Hiermee bekijk en like je ook weer andere Facebook-Profiel gebruikers.

WATVIA PROFIEL
PAGINA *
VIA START
VIA MENU
1.*Profiel bekijken.Klik rechtsboven op je foto en vervolgens op je naam.
2.Voor een totaaloverzicht van vrienden, foto's, video's, vind ik leuks, evenementen, etc. Onder je omslagfoto op "info".
3.Wil je foto's, vrienden, etc. niet tonen? Zie "Berichten", "info", "vrienden" etc. Dit noemen ze gedeelten. Deze kun je afzonderlijk niet laten tonen in je profiel >
"meer" > "gedeelten beheren" > Schakel het selectievakje uit om gedeelten te verbergen in je profiel.
4.Je eigen berichten zien.

Berichten
5.Berichten van vrienden zien. Hier zie je de berichten in het nieuwsoverzicht.Op je tijdlijn staan de gebeurtenissen waarin jij persoonlijk bij betrokken bent.
6.Hier kun je maken / plaatsen.groepen / berichten / evenementen / marketplace / inzamelingsactie eten
7.Zaken zien, die je ook via het nieuwsoverzicht ziet. Maar in nieuwsoverzicht staat het op de linkerzijde.
8.Als je wilt zien wat openbaar getoond wordt.
Klik op de 3 puntjes … > "weergeven als".
9.Zoeken binnen je profielpagina.
Klik op de 3 puntjes … > zoeken = Zoek in jouw profiel naar berichten, foto’s en andere zichtbare activiteit.
10.Ik wil zien wat diegene allemaal heeft geliked.
Ga naar diegene zijn pagina en klik op meer > vind-ik-leuks.
11.Wat heb ik gedaan, geliked etc.
Instellingen > activiteitenlogboek
12.Maak je verhaal.Facebook Stories zijn snelle updates in Instagram- en Snapchat-stijl die na 24 uur verdwijnen; ze blijven niet rondhangen zoals normale Facebook-statussen.
13.Maak je reel.Reels zijn korte video's.

Als je een Facebook-reel wilt maken, moet je eerst je type profiel of pagina bepalen, aangezien de stappen voor het maken van reels kunnen verschillen.
14.Creëer een ruimte.In ruimtes kunnen groepsleden elkaar ontmoeten en communiceren via videochat. Leden kunnen een ruimte maken als groepsbeheerders dit toestaan. Makers van een ruimte kunnen ervoor kiezen de ruimte open te stellen voor de hele groep of alleen voor leden die een uitnodiging ontvangen.

Je ruimte is niet zichtbaar totdat je mensen uitnodigt nadat je de ruimte hebt gemaakt.
Iemand kan dan een videochat met jou starten
15.Bekijk je recente activiteiten.https://www.facebook.com/your_information

FACEBOOK-bedrijfspagina

Je bedrijf profileren op Facebook, doe je via een Facebook-bedrijfspagina. Deze koppel je aan je persoonlijk Facebook-Profiel.

  • Facebook-bedrijfspagina is gratis.
  • Je bedrijfspagina beheer je via je persoonlijk account.
  • Met een pagina blijft je zakelijke aanwezigheid gescheiden van je persoonlijke profiel.
  • Je kunt meerdere beheerders met verschillende rollen aanstellen.
  • Het persoonlijke profiel van een beheerder is nooit automatisch zichtbaar op een Facebook bedrijfspagina. Bij een Facebookpagina wel.
  • Facebook-bedrijfspagina is automatisch openbaar. En vindbaar via Google.
  • Laat jouw contacten weten dat je in het bezit bent van een zakelijke Facebookpagina.
  • Facebook-bedrijfspagina is voor iedereen toegankelijk ook als je nog geen fan bent.
  • Van jouw facebook pagina kunnen personen of andere bedrijven en
    instellingen ‘fan’ worden door te klikken op “like” (vind ik leuk).
  • Bij een zakelijke pagina is het aantal fans onbeperkt terwijl een persoonlijk profiel een limiet heeft.
  • Met een bedrijfspagina verzamel je likes (ik vind leuk).
  • Je kunt switchen tussen persoonlijk profiel en zakelijke pagina.
  • Op een bedrijfspagina kun je inchecken.
  • Een nieuwe pagina kun je volgen. Sommige nieuwe pagina’s kun je ook leuk vinden.
  • Om een goede indicatie te krijgen van het aantal mensen dat de berichten van je pagina in hun overzicht zien, is het beter om volgers te gebruiken. Want: Het aantal volgers is het aantal mensen dat de updates en berichten van je pagina kan zien in hun overzicht.
    Als mensen je pagina leuk vinden, volgen ze je ook automatisch en kunnen ze je berichten in hun overzicht zien. Mensen die de pagina leuk vinden, kunnen er namelijk ook voor kiezen om deze niet meer te volgen en de berichten van de pagina niet meer in hun overzicht te zien. Maar ze betuigen nog steeds hun steun.  > bron
  • Mensen kunnen reviews plaatsen op een bedrijfspagina.
  • Met een Facebook-bedrijfspagina kun je adverteren.
  • Je kunt je bedrijfspagina in een apart onderdeel (app) beheren en statistieken bijhouden.
 

HOE MAAK JE EEN FACEBOOK-BEDRIJFSPAGINA AAN?

Een Facebook-bedrijfspagina kun je alleen aanmaken via jouw persoonlijk Facebook-profiel.

Login op je persoonlijk profiel. Rechtsboven, links naast je foto, zie je 9 puntjes (dit is het menu) staan > klik daarop > zie rechterkolom > maken > klik op “pagina”. We zullen dit in een ander blog nog nader beschrijven.

WAT HEB JE GEDAAN MET DIT BEDRIJFSACCOUNT?

Klik rechtsboven op je foto > “instellingen en privacy” > “activiteitenlogboek”. Je kunt kiezen wat je bekeken of geliked hebt. Voor een uitgebreider overzicht kun je ook een account aanmaken in Meta Business Suite.

WAT MAG JE NIET DOEN BIJ EEN BEDRIJFSPAGINA

  1. Het is niet toegestaan om een pagina aan te maken namens een organisatie, band, merk of publieke figuur als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. In dat geval mag je wel een community aanmaken. Zie de policyregels van facebook.
  2. Zie verder ook onderaan “voorwaarden aan pagina toevoegen aan meta business suite”.

KUN JE ZIEN WELK PERSOON IS GEKOPPELD AAN EEN BEDRIJFSPAGINA?

  1. Het is mogelijk dat je op iemands persoonlijk account een link kunt vinden naar de zakelijke pagina via je intro > werkgevers.
  2. Je hebt een persoonlijk Facebook-profiel nodig om een pagina te maken. Informatie van je persoonlijke Facebook-profiel wordt niet weergegeven op je Facebook-pagina, tenzij je die daar zelf deelt.
  3. Wat je kunt proberen is te kijken bij de eerste “likes” en “reacties” van de pagina. Deze worden vaak als eerste geliked door de beheerder.
  4. Jij kunt uiteraard wel zien met jouw persoonijk profiel welke pagina’s jij beheert. Klik op je profielfoto > vlaggetje
  5. Help? Wie zijn ook al weer de beheerders van mijn bedrijfspagina? > Klik vanaf je “pagina” op Beheren en vervolgens op Paginatoegang. Klik op naast de persoon van wie je de toegang wilt bewerken en klik vervolgens op Toegang bewerken. Klik op of om de functies te selecteren die deze persoon mag beheren en klik vervolgens op Toegang bijwerken.

Meta Business Suite of Meta Bedrijfsmanager

Meta Business Suite is een gratis tool die Facebook-, Instagram- en chatberichtentools op één plek samenbrengt.

Je kunt een Facebook-Bedrijfspagina account aanmaken om je bedrijfspagina toe te voegen aan deze Bedrijfsmanager. Het proces dat hoort bij het toevoegen van een pagina aan je Bedrijfsmanager-account is niet hetzelfde als dat van het claimen van verantwoordelijkheid voor een pagina. Let op Facebook-bedrijfsmanager is iets anders dan Facebook-bedrijfspagina. 

BEHEER FACEBOOK-BEDRIJFSPAGINA

Wat is er allemaal gebeurd op en uitgevoerd door mijn bedrijfspagina?

In Meta Business Suite krijg je een goed beeld wat er allemaal gebeurd op je Pagina en wat allemaal is uitgevoerd door je Pagina.

Je kunt er:

  1. Eenvoudig meldingen bekijken.
  2. Chatberichten bekijken en er snel op reageren; Messenger, Instagram, Facebook
  3. Berichten, verhalen, reels en advertenties maken, beheren en plannen.
  4. Producten en services verkopen.
  5. Beheren van je pagina instellingen.
  6. Je kunt meerdere beheerders aanstellen met verschillende rechten.
  7. Beheer van zakelijke apps.
  8. Statistieken bekijken.

VOORWAARDEN PAGINA TOEVOEGEN AAN META BUSINESS SUITE

  1. Als je een pagina toevoegt aan je Meta Business Suite, houdt dit in dat je claimt dat die pagina eigendom is van je bedrijf.
  2. Je kunt niet een pagina toevoegen van een andere persoon of ander bedrijf.
  3. Elke pagina kan het eigendom zijn van slechts één bedrijf.
  4. Als je een pagina wilt toevoegen die niet in jouw bezit is, kan de eigenaar van de pagina het eigenaarschap van de pagina aan jou overdragen.